In de tijd van de oude grote papieren agenda’s, hield CRM in beauty salons vooral in dat je van elke vaste klant wist hoe zij graag haar koffie drinkt. Het was toen nog niet te doen om gegevens bij te houden over bepaalde trends, zoals hoe vaak klanten langs kwamen, hoeveel ze uitgaven en van welke diensten zij graag gebruik maakten. De gegevens die wel werden bijgehouden waren een stuk minder nauwkeurig; er ontbrak vaak informatie of er werden menselijke fouten gemaakt. De salonboekingssystemen waren nog niet dermate gelinkt met het internet als nu, en marketing e-mails en herinneringen werden maar sporadisch gebruikt. Daar is inmiddels veel in veranderd.
Speciale software voor klantenbeheer in beauty salons heeft de manier veranderd waarop klantgegevens beheerd kunnen worden. De gegevens kunnen gemakkelijk geanalyseerd en derhalve begrepen worden, op manieren die voorheen onmogelijk waren. Afspraken kunnen nu door klanten online geboekt en gewijzigd worden en bovendien worden deze boekingen naadloos geïntegreerd in de kolommen van de schoonheidsspecialist. De afspraakkolommen zijn overal toegankelijk en te bekijken door de werknemers van de salon.
De basis en het allerbelangrijkste van elke succesvolle CRM, begint met een klantendatabase. Alle informatie van elke klant moet zich op één plek bevinden, namelijk in deze database. Naast contactgegevens kan ook alle andere informatie die van belang is over een cliënt worden geregistreerd, zoals de datum van hun laatste patch-test, de voorkeur voor een bepaalde schoonheidsspecialist, de frequentie van bezoekjes; alles moet worden geregistreerd, en met de juiste CRM kan dat heel eenvoudig en gebeurt dit zelfs vaak automatisch.
Begrijp wie je klanten zijn
Met zo’n database heb je sneller inzicht in wie je klanten zijn. Komen je klanten vaak terug? Hoe vaak komen ze op bezoek? Wat is hun leeftijd? Wat geven ze gemiddeld uit? Door dit soort gegevens te segmenteren, kunt je jouw marketingactiviteiten beter richten op het type klant dat lijkt op jouw bestaande klanten. Hier bestaat zelfs salonloyaliteitssoftware voor.
Optimaliseer je verkoop
Wat is het grote voordeel van al die data? De data die het vervolgens oplevert. Door slechts op één enkele knop te klikken, heb je als saloneigenaar meteen inzicht in de patronen van het klantgedrag, de gemiddelde tijd die ze in de salon spenderen, wat gemiddeld per bezoek wordt uitgegeven en de meest populaire diensten die worden aangeboden.
Op deze manier kun je dus meteen zien wie de populairste specialisten in de salon zijn en of dit succes op meerdere plekken in het bedrijf kan worden uitgebreid. Hetzelfde kun je doen met de meest populaire behandelingen.
Tijdbesparing
Je bent als bedrijf gemiddeld vijf keer zoveel tijd kwijt om nieuwe klanten te werven dan om bestaande klanten te behouden. Je kunt je voorstellen wat daarom de meerwaarde is om te investeren in je huidige clientèle door gerichte communicatie op de juiste momenten. Je wil als budgetvriendelijke salon je inkomsten niet verspillen aan ongerichte uitgaven.
Met een CRM-systeem kun je als salon eenvoudig zien wanneer klanten al een tijdje niet zijn geweest. De marketingautomatisering van de software kan die klanten automatisch een herinnering sturen of een aanbieding geven, om ze zodoende op het juiste moment terug te laten komen voor hun volgende behandeling. Ook verjaardag coupons kun je jouw klanten toesturen – allerlei aanbiedingen gepersonaliseerd per klant, om de kans te optimaliseren dat je klanten terug blijven komen.